Linkbuilden is iets waar elke organisatie met online ambities zich tegenwoordig mee bezighoudt. En terecht, zo laten statistieken in diverse rapporten zien. Websites met een groot linkprofiel scoren aanmerkelijk beter dan concurrenten die over weinig links beschikken. Ook de kwaliteit en diversiteit van de backlinks blijken hierbij een belangrijke rol te spelen.

De complexiteit van de materie is wat linkbuilden voor de leek zo lastig te begrijpen maakt. Al vele webmasters waagden zich eraan, maar slechts een klein percentage boekte daadwerkelijk succes. De geheimen van Google zijn lastig te ontrafelen en het inschakelen van een Search Engine Optimization bedrijf is voor de meeste organisaties dan ook de beste manier om duurzame resultaten te boeken.

Linkbuilden: betekenis en definitie

Voordat we dieper ingaan op de ins en outs van linkbuilden, is het goed om eerst de exacte betekenis van het woord te ontleden. Zoals de naam al prijsgeeft, draait het om het bouwen van links – in andere woorden: het aanleggen van links naar een webpagina om deze hoger te laten scoren in de zoekmachines.

Maar waarom kennen zoekmachines zoals Google nu zoveel waarde toe aan deze zogenaamde backlinks? Het antwoord ligt voor de hand: hoe vaker mensen naar een pagina linken, hoe waardevoller de informatie op de site blijkbaar is. Een website ontleent dus autoriteit aan een grote hoeveelheid links en verwerft hiermee een betrouwbare reputatie.

Linkbuilden uitbesteden: wat is het beste pakket?

Niet alleen het aantal links is echter van belang, maar ook de kwaliteit hiervan. Wanneer de NOS een link plaatst naar een webpagina, telt dit logischerwijs zwaarder dan dat een anonieme gebruiker op een willekeurig forum dit doet. Hoe beter de reputatie van de bronsite, hoe meer effect de backlink zal hebben. Optimaal linkbuilden vraagt daarom om de juiste balans tussen kwaliteit en kwantiteit.

Linkbuilden uitbesteden aan een specialistisch SEO bedrijf is daarom in veel gevallen de beste keuze. Zo’n bedrijf beschikt niet alleen over kwalitatief hoogwaardige websites om de links te plaatsen, maar weet ook exact de juiste diversiteit in het linkprofiel aan te brengen om hoge ogen te gooien in Google. Hoe duurder en uitgebreider het gekozen pakket, hoe beter de resultaten vaak zijn.

Gouden tips en tools om te linkbuilden

Het internet wordt tegenwoordig overspoeld met tips en tools om het maximale rendement te halen uit een linkbuilding campagne. Sommige hiervan zijn waardevol, anderen wat minder. Een goed voorbeeld van een tool met een uitstekende reputatie is Ahrefs, dat het proces van linkbuilden makkelijker, sneller en effectiever laat verlopen.

Zelfs de beste tools kunnen belangrijke factoren als kennis en ervaring echter niet vervangen. Een van de beste tips die we kunnen geven is daarom om linkbuilden te laten verzorgen door een gespecialiseerde link builder. Kies bij voorkeur voor een partij die een duurzame lange termijn strategie hanteert en vermijd het kopen van backlinks bij een goedkope prijsstunter. Lees ook het artikel : Wat is het geheim van Linkbuilden? Linkbuilding expert Webton in optima forma. van onze collega Webton uit Nederland over linkbuilding.

Beginnen met linkbuilden: zorg dat de basis in orde is

Als je begint met linkbuilden, is het belangrijk om er eerst voor te zorgen dat de basis van je website in orde is. Alle links van de wereld zullen niet resulteren in een hogere ranking, als je site niet voldoet aan enkele basale eisen die Google eraan stelt. Zo moet het webdesign gebruiksvriendelijk en responsive zijn en moet de website ook in technisch opzicht goed in elkaar zitten.

De structuur en het ontwerp van je website zijn bepalend voor de ervaring van bezoekers. Google meet de gebruikerservaring op basis van zaken als Bounce Rate en Time On Site en merkt hierdoor snel genoeg of je site gebruiksvriendelijk is of niet. Als bezoekers snel wegklikken of slechts korte tijd op je pagina’s verblijven, is dit een indicatie dat zij het bezoek als onprettig ervaren.

Linkbuilding en SEO: de ultieme combinatie

Het nastreven van een optimale gebruikerservaring op je website is dan ook noodzakelijk om succes te boeken met linkbuilden. Als de site eenmaal voldoet aan deze basisvoorwaarde, komt er een ander element om de hoek kijken: relevantie. De inhoud van je site moet immers relevant zijn voor de ingevoerde zoekopdracht door de gebruiker.

SEO optimalisatie is in dit opzicht de meest effectieve strategie en verhoogt de relevantie van je pagina’s voor de gekozen zoektermen. Ook je linkbuilding tactiek zal hierdoor beter werken, want je pagina’s worden relevanter voor de anchor tekst die je gebruikt in de backlinks. In veel gevallen gaan zoekmachine marketing en linkbuilden daarom hand in hand.

Linkbuilden: SEO bureau inschakelen of zelf doen?

Heb je de knoop doorgehakt en wil jij ook gaan linkbuilden? Dan is de beste keuze over het algemeen om zoals gezegd een gespecialiseerd SEO bureau in te schakelen. Zo’n specialist beschikt over langjarige ervaring met linkbuilding en vermijdt alle fouten die je als beginner onvermijdelijk zelf maakt. Beschik je echter niet over het budget voor een extern bureau en heb je je grondig ingelezen in de materie? Dan is het uiteraard ook een optie om heft in eigen handen te nemen.

Zelf linkbuilden is namelijk heel goed mogelijk, mits je zorgvuldig te werk gaat en het nodige geduld betracht. Op organische wijze links opbouwen kost echter tijd en de resultaten zijn vaak niet hetzelfde als bij een bureau dat beschikt over een breed netwerk van sterke websites. Temper daarom je verwachtingen en kies voor een gedegen langetermijnstrategie. Zodra er budget vrijkomt, kun je je linkprofiel altijd nog boosten door het inschakelen van een expert.