Search Engine Optimization is onmisbaar om in het huidige online landschap een rol van betekenis te spelen. De eerste pagina van Google biedt slechts ruimte aan 10 organische resultaten en organisaties verdringen zich om een van deze posities te bezetten. Dat is ook mogelijk, mits een website hier op de juiste wijze voor geoptimaliseerd wordt.
Wie geen aandacht besteedt aan Search Engine Optimization, zal waarschijnlijk niet gevonden worden in een zoekmachine zoals Google. Dat is niets minder dan een ramp, omdat zoekmachines verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van het bezoekersverkeer richting een website. Een lage positie in de zoekresultaten staat dan ook gelijk aan een laag aantal bezoekers.
Wat is SEO? Uitleg over de betekenis van Search Engine Optimization
Vindbaarheid in de zoekmachine is hierdoor essentieel om als onderneming online doelstellingen te realiseren. Zonder bezoekers is het immers onmogelijk om via de website klanten te werven. Voor een betere positie in de zoekresultaten is het noodzakelijk een site te optimaliseren. Dit proces wordt ook wel Search Engine Optimization, zoekmachine optimalisatie of SEO genoemd.
Search Engine Optimization is eigenlijk niets anders dan een verzamelnaam voor verschillende optimalisatietechnieken. Hoe meer van deze methoden worden toegepast, hoe groter de kans dat een site aan het ideaalbeeld van de zoekmachine voldoet. En hiermee wordt de kans op een hoge ranking ineens een stuk groter.
Search Engine Optimization voor Google
Wereldwijd gebruikt verreweg het grootste deel van de mensen Google om informatie te zoeken op het wereldwijde web. Optimalisatie dient zich dan ook voornamelijk te richten op deze zoekmachine. Inmiddels is redelijk goed bekend welke criteria voor het bedrijf belangrijk zijn. Hieraan voldoen is dan ook een basisvoorwaarde om hoog in Google te komen.
Het voornaamste doel van de zoekmachine is om online gebruikers zo snel mogelijk het beste antwoord te geven op een vraag. De webpagina die het meest relevant is voor een bepaalde zoekopdracht, krijgt dus een hoge positie in de zoekresultaten toebedeeld. Met Search Engine Optimization proberen we de relevantie van elke pagina daarom zoveel mogelijk te verhogen.
De beste Search Engine Optimization tips
Maar hoe maken we een webpagina nu relevanter voor een bepaalde zoekopdracht? Door het belangrijkste zoekwoord voldoende in de tekst terug te laten komen bijvoorbeeld. Wanneer het woord linkbuilden in een artikel regelmatig wordt genoemd, snapt Google dat de pagina relevant is voor iemand die in de zoekmachine op linkbuilden zoekt.
Ook de actualiteit van content is een belangrijke voorwaarde voor inhoudelijke relevantie. Een pagina die Search Engine Optimization tips uit 2010 opsomt, is bijvoorbeeld niet meer relevant voort iemand die op zoek is naar de laatste inzichten. Goede website optimalisatie en SEO begint daarom bij actuele, relevante en kwalitatief hoogwaardige content.